SPINN23 – nu hyllar vi Sveriges bästa PR
Äntligen är det dags att hylla årets bästa PR-kampanjer. Galan går av stapeln den 23 mars 2023 och från den 1 december i år är det möjligt att skicka in bidrag till Sveriges mest prestigefyllda tävling i PR. Utöver den stora äran står även den åtråvärda Spinntrofén på spel.
Spinngalan har arrangerats av PRECIS sedan 2004 och belönar varje år det bästa inom svensk PR.
- Spinn har blivit en viktig institution i branschen. Konkurrensen är stenhård vilket stärker hela syftet med tävlingen. Vi ska öka kunskapen om kraften i riktigt bra PR. Och det gör vi genom att lyfta fram och låta oss inspireras av årets bästa kampanjer. I år känns galan och samtalen runt den extra angelägna då vi vet att PR kan spela en viktig roll för företag och organisationer när ekonomin och omvärlden hackar. Det finns en oerhörd kraft i den förtjänade uppmärksamheten som vi vill att fler ska dra nytta av säger Hampus Brynolf, juryordförande för Spinn 2023.
Juryn för Spinn23 leds av juryordförande Hampus Brynolf, Intellecta och består av:
Andreas Wingren – PR och kommunikationschef, Microsoft
Hanna Axelsson – tidigare kommunikation- och marknadschef, Trygg-Hansa
Kenneth Wall – kommunikationschef, Södertörns högskola
Nellie Östman – Årets rookie, Intellecta
Rolf van den Brink – Chefredaktör, Dagens opinion
Sabina Rasiwala – HR och kommunikationschef, Samhall
Sandhya Forselius – kommunikationschef, Unilever
Yasmine Winberg – Chefredaktör, Resumé
Spinnjuryn kommer bedöma och belöna de bästa PR-kampanjerna inom följande kategorier:
Årets arbetsgivarvarumärke
Årets business to business
Årets hållbarhetskommunikation
Årets innovation
Årets integrerade
Årets internationella
Årets IR-kommunikation
Årets konsument-pr
Årets non-profit
Årets realtidsaktivitet
Årets samhällsinformation
Årets thought-leader
Årets varumärkesbyggare
Utöver dessa kategorier finns även specialkategorierna Årets kund samt Årets rookie där vinnarna utses av PRECIS styrelse.
Bidragsinlämningen är öppen från 1 december 2022 till 31 januari 2023. Kampanjerna som nomineras ska vara slutförda under perioden oktober 2021 – december 2022. Nominerade bidrag kommer att presenteras på nomineringsminglet den 23 februari och vinnarna på Spinngalan den 23 mars.
Cision står som huvudsponsor för Spinngalan 2023 som även delsponsras av Utsikt Kommunikation (event) och Penetrace (bedömningsverktyg). PRECIS har även den stora äran att ha framtidens PR-stjärnor från Berghs till hjälp med kommunikation inför, och under, galakvällen.