Spinn 20 år - Introducerar två nya priser
Den 11 april går Sveriges största PR-gala av stapeln på Hamburger Börs där det gångna årets främsta PR-kampanjer ska utses och prisas. I år firar Spinngalan 20-årsjubileum och i samband med detta introduceras två nya priser, Folkets pris och Jubileumspriset.
Spinngalans syfte är att hylla PR-insatser som gör skillnad för branschen i Sverige. Tidigare år har bidragen kunnat delta i 15 kategorier men i år adderas ytterligare två vinstkategorier: Novus Folkets pris samt Jubileumspriset. Jubileumspriset tilldelas en PR-kampanj som tidigare vunnit inom kategorin årets konsumentkampanj och som visar på relevans än idag.
– Det ska bli spännande att få utse vinnaren av Jubileumspriset. Jubileumspriset hyllar en kampanj från de senaste 20 åren som än idag gör ett stort avtryck på samhället och branschen i stort. Det nya priset uppmärksammar den långsiktiga kraften i att PR bidrar till att förändra beteenden och preferenser, säger Björn Mellstrand, juryordförande för Spinn.
Folkets pris är ett nytt pris som belönar den kampanj i årets Spinngala som enligt svenska folket demonstrerar en förmåga att skapa effekt. Det är en kampanj som inte bara fångar uppmärksamheten, utan också etablerar en meningsfull relation/koppling med mottagarna.
– Vi är glada att få instifta Folkets pris på årets Spinngala - ett pris där gemene man får vara med och utse den kampanj som berört oss allra mest. Bra PR når ut och når in, vilket kampanjen som tilldelas Folkets pris visar prov på, säger Peter Rosin på Novus.