PR branschen har antagit
principer för etisk användning av AI
I samband med ICCOs årliga globala toppmöte i Warszawa antogs riktlinjer för användningen av AI i PR.
Temat för konferensen var ”Identitet, inflytande och innovation och handlade om behovet av att tänka nytt kring PR i tider av AI och geopolitiska förändringar. Talare och deltagare på konferensen var eniga om att AI främst kan skapa nya möjligheter för effektivitet, kreativitet och innovation i branschen men att utmaningar självklart inte saknas.
- När vi går djupare in AI-åldern blir det allt viktigare att upprätthålla förtroendet för vårt yrke, särskilt med tanke på flödet av fake news, konspirationsteorier och hot mot våra demokratier. Warszawaprinciperna fungerar som ledstjärna och stöd i att hålla på vår etik om att hålla oss till fakta, transparens och tydlighet, också med den nya tekniken, säger Christina Forsgård, ordförande i ICCOs etiska kommitté.
Du kan läsa mer om de 10 principerna här.