PR branschen har antagit principer för etisk användning av AI

pr-branchens-principer-for-etisk-anvandning-av-ai

I samband med ICCOs årliga globala toppmöte i Warszawa antogs riktlinjer för användningen av AI i PR.

Temat för konferensen var ”Identitet, inflytande och innovation och handlade om behovet av att tänka nytt kring PR i tider av AI och geopolitiska förändringar. Talare och deltagare på konferensen var eniga om att AI främst kan skapa nya möjligheter för effektivitet, kreativitet och innovation i branschen men att utmaningar självklart inte saknas.

  • När vi går djupare in AI-åldern blir det allt viktigare att upprätthålla förtroendet för vårt yrke, särskilt med tanke på flödet av fake news, konspirationsteorier och hot mot våra demokratier. Warszawaprinciperna fungerar som ledstjärna och stöd i att hålla på vår etik om att hålla oss till fakta, transparens och tydlighet, också med den nya tekniken, säger Christina Forsgård, ordförande i ICCOs etiska kommitté.

Du kan läsa mer om de 10 principerna här.

Relaterade artiklar

Björn Mellstrand
30 november, 2023

Björn Mellstrand leder Spinnjuryn 2024

Björn Mellstrand leder Spinnjuryn 2024   För tjugonde året i rad arrangeras Spinngalan, Sveriges största PR-gala, av branschorganisationen PRECIS. Den 11 april avslöjas vinnarna av Sveriges bästa PR-kampanjer och denna gång leds Spinnjuryn av Björn Me...
aa8ed-1edii
12 september, 2023

Initiativ för att motverka desinformation

Initiativ för att motverka desinformation Förmågan att lita på nyheter och information är avgörande för tilliten och ett fungerande samhälle. Genom vårt medlemskap i PR branschens internationella organisation, ICCO har PRECIS tillsammans med en mängd ol...
Allan Åberg anpassad
21 augusti, 2023

PRECIS ordförande svarar Westander

PRECIS ordförande svarar Westander Debatten om det behövs mer regler kring lobbying rullar på. Det är välkommet även om många av de förslag som diskuteras är kontraproduktiva eller slag i luften. PR-byrån Westander argumenterar i en debattartikel i SvD...