Den svenska PR-branschen växer och omsätter 3,1 miljarder 

image

Omsättningen i den svenska PR-branschen uppgick till 3,1 miljarder kr under 2023, en tillväxt med 10 procent jämfört med året innan. Antalet anställda uppgick till 1 405 personer vilket motsvarade en ökning med 3 procent. Det visar en sammanställning av branschföreningen PRECIS.

 

“Den svenska PR-branschen hade en fortsatt stabil tillväxt under förra året och ökade antalet anställda, trots en tuff konjunktur. Vi ser det som ett kvitto på att kvalificerad och strategisk kommunikationsrådgivning blir allt viktigare för företag och i samhället i stort. Stora samhällsförändringar har historiskt inneburit en ökad efterfrågan på PR- och kommunikationsexpertis. Vi ser samma trend i dag samtidigt som konkurrensen ökar i branschen”, säger Allan Åberg, styrelseordförande i PRECIS.

 

Lönsamheten för den svenska PR-branschen aggregerat uppgick till 8,6 procent 2023, vilket är en nedgång från 10,1 procent 2022. 78 procent av PR-byråerna har sitt huvudkontor i Stockholm, 10 procent har huvudkontor i Göteborg och resterande finns utspridda från Malmö i söder till Luleå i norr. PRECIS medlemmar har en samlad omsättning på 2,0 miljarder kr vilket motsvarar ca 65 procent av den samlade branschens omsättning.

 

“PRECIS har under året drivit ett arbete för att utveckla branschens självreglering. Vi har bland annat uppdaterat våra branschnormer, som alla våra medlemmar är skyldiga att följa. Det är en viktig del i att upprätthålla ett högt förtroende för branschen och för att sätta en standard för hur våra medlemmar agerar på ett ansvarsfullt sätt. Därför följer vi också nära Insynskommitténs utredning av en eventuell reglering av kontakter mellan politiska beslutsfattare och lobbyister, en reglering som vi menar löper stor risk att missa målet”, säger Anna-Karin Hedlund, generalsekreterare i branschföreningen PRECIS. 

 

Denna sammanställning bygger på data från UC och innefattar de 60 största svenska företagen verksamma inom PR och strategisk kommunikationsrådgivning. Urvalet är baserat på företag med SNI-kod 70.210 PR och kommunikation, samt kompletterat med ett antal större bolag i branschen som är registrerade under en annan SNI-kod. Dessa tillägg har gjorts i samarbete mellan UC och PRECIS och baseras på branschkännedom.

 

PRECIS verkar för den svenska PR-branschens utveckling och är dess självklara företrädare. Vi är en naturlig samlingspunkt för kollegialt utbyte i gemensamma frågor och driver branschens prioriterade frågor externt. Våra medlemsföretag är verksamma som rådgivare till företag, organisationer och offentlig sektor inom kommunikation, samhällskontakter, marknadskommunikation och finansiell kommunikation. PRECIS är medlemmar av den globala branschorganisationen ICCO varje år ordnar vi Spinn, Sveriges största tävling inom PR. För mer info, besök www.precis.se.

Relaterade artiklar

bf1e9b9fc5b584a1_org
28 mars, 2025

Här är vinnarna i Spinn 2025

Här är vinnarna i Spinn 2025 Under kvällens Spinngala hyllades årets främsta PR-insatser. Temat för galan var "The Show Must Go On" – en hyllning till kommunikatörer som, trots omvärldsläget och branschens utmaningar, har kämpat för att leverera högkval...
Lämna ingen i sticket
12 februari, 2025

Här är de nominerade tävlingsbidragen i Spinn 2025

Här är de nominerade tävlingsbidragen i Spinn 2025Den 21 januari stängde bidragsinlämningen och nu står det klart vilka som är nominerade till årets Spinngala. Bland rekordmånga 107 bidrag har 63 valts ut som de bästa PR-kampanjerna inom 16 kategorier....
Admira av Brandon Sandén
16 januari, 2025

Dragdrottningen Admira Thunderpussy leder Spinngalan 2025

Dragdrottningen Admira Thunderpussy leder Spinngalan 2025Den 27 mars öppnas dörrarna till Spinngalan. I år leds galan av ingen mindre än dragdrottningen Admira Thunderpussy och galan tar plats på Wallmans Stockholm. Förra året instiftades Folkets pris a...