Den svenska PR-branschen växer och omsätter 3,1 miljarder 

image

Omsättningen i den svenska PR-branschen uppgick till 3,1 miljarder kr under 2023, en tillväxt med 10 procent jämfört med året innan. Antalet anställda uppgick till 1 405 personer vilket motsvarade en ökning med 3 procent. Det visar en sammanställning av branschföreningen PRECIS.

 

“Den svenska PR-branschen hade en fortsatt stabil tillväxt under förra året och ökade antalet anställda, trots en tuff konjunktur. Vi ser det som ett kvitto på att kvalificerad och strategisk kommunikationsrådgivning blir allt viktigare för företag och i samhället i stort. Stora samhällsförändringar har historiskt inneburit en ökad efterfrågan på PR- och kommunikationsexpertis. Vi ser samma trend i dag samtidigt som konkurrensen ökar i branschen”, säger Allan Åberg, styrelseordförande i PRECIS.

 

Lönsamheten för den svenska PR-branschen aggregerat uppgick till 8,6 procent 2023, vilket är en nedgång från 10,1 procent 2022. 78 procent av PR-byråerna har sitt huvudkontor i Stockholm, 10 procent har huvudkontor i Göteborg och resterande finns utspridda från Malmö i söder till Luleå i norr. PRECIS medlemmar har en samlad omsättning på 2,0 miljarder kr vilket motsvarar ca 65 procent av den samlade branschens omsättning.

 

“PRECIS har under året drivit ett arbete för att utveckla branschens självreglering. Vi har bland annat uppdaterat våra branschnormer, som alla våra medlemmar är skyldiga att följa. Det är en viktig del i att upprätthålla ett högt förtroende för branschen och för att sätta en standard för hur våra medlemmar agerar på ett ansvarsfullt sätt. Därför följer vi också nära Insynskommitténs utredning av en eventuell reglering av kontakter mellan politiska beslutsfattare och lobbyister, en reglering som vi menar löper stor risk att missa målet”, säger Anna-Karin Hedlund, generalsekreterare i branschföreningen PRECIS. 

 

Denna sammanställning bygger på data från UC och innefattar de 60 största svenska företagen verksamma inom PR och strategisk kommunikationsrådgivning. Urvalet är baserat på företag med SNI-kod 70.210 PR och kommunikation, samt kompletterat med ett antal större bolag i branschen som är registrerade under en annan SNI-kod. Dessa tillägg har gjorts i samarbete mellan UC och PRECIS och baseras på branschkännedom.

 

PRECIS verkar för den svenska PR-branschens utveckling och är dess självklara företrädare. Vi är en naturlig samlingspunkt för kollegialt utbyte i gemensamma frågor och driver branschens prioriterade frågor externt. Våra medlemsföretag är verksamma som rådgivare till företag, organisationer och offentlig sektor inom kommunikation, samhällskontakter, marknadskommunikation och finansiell kommunikation. PRECIS är medlemmar av den globala branschorganisationen ICCO varje år ordnar vi Spinn, Sveriges största tävling inom PR. För mer info, besök www.precis.se.

Relaterade artiklar

314A8346-fixad-min
9 juni, 2025

Almedalen: Svenskt lobbyregister – onödig byråkrati eller ett verktyg för ökad transparens?

Almedalen: Svenskt lobbyregister – onödig byråkrati eller ett verktyg för ökad transparens? Under årets Almedalsvecka arrangerar branschorganisationen PRECIS, som representerar Sveriges PR- och kommunikationsbyråer, ett seminarium med fokus på frågan om...
Hampus2
8 maj, 2025

PRECIS kritiska till förslag om ”lobbyregister” – riskerar att hämma det demokratiska samtalet

PRECIS kritiska till förslag om ”lobbyregister” – riskerar att hämma det demokratiska samtalet Branschorganisationen PRECIS, som samlar Sveriges PR- och kommunikationsbyråer, ställer sig kritisk till utredningens förslag om ett nytt register. Förslaget...
Staffan_Daniel_Année_light
5 maj, 2025

PRECIS välkomnar Année Advisory som ny medlem i branschföreningen

PRECIS välkomnar Année Advisory som ny medlem i branschföreningen Att vara medlem i Precis ser vi som en kvalitetsstämpel och en möjlighet att vara med och påverka en bransch som befinner sig i stor förändring”, säger Staffan Bruzaeus, en av Années delä...