Den svenska PR-branschen växer och omsätter 3,1 miljarder 

image

Omsättningen i den svenska PR-branschen uppgick till 3,1 miljarder kr under 2023, en tillväxt med 10 procent jämfört med året innan. Antalet anställda uppgick till 1 405 personer vilket motsvarade en ökning med 3 procent. Det visar en sammanställning av branschföreningen PRECIS.

 

“Den svenska PR-branschen hade en fortsatt stabil tillväxt under förra året och ökade antalet anställda, trots en tuff konjunktur. Vi ser det som ett kvitto på att kvalificerad och strategisk kommunikationsrådgivning blir allt viktigare för företag och i samhället i stort. Stora samhällsförändringar har historiskt inneburit en ökad efterfrågan på PR- och kommunikationsexpertis. Vi ser samma trend i dag samtidigt som konkurrensen ökar i branschen”, säger Allan Åberg, styrelseordförande i PRECIS.

 

Lönsamheten för den svenska PR-branschen aggregerat uppgick till 8,6 procent 2023, vilket är en nedgång från 10,1 procent 2022. 78 procent av PR-byråerna har sitt huvudkontor i Stockholm, 10 procent har huvudkontor i Göteborg och resterande finns utspridda från Malmö i söder till Luleå i norr. PRECIS medlemmar har en samlad omsättning på 2,0 miljarder kr vilket motsvarar ca 65 procent av den samlade branschens omsättning.

 

“PRECIS har under året drivit ett arbete för att utveckla branschens självreglering. Vi har bland annat uppdaterat våra branschnormer, som alla våra medlemmar är skyldiga att följa. Det är en viktig del i att upprätthålla ett högt förtroende för branschen och för att sätta en standard för hur våra medlemmar agerar på ett ansvarsfullt sätt. Därför följer vi också nära Insynskommitténs utredning av en eventuell reglering av kontakter mellan politiska beslutsfattare och lobbyister, en reglering som vi menar löper stor risk att missa målet”, säger Anna-Karin Hedlund, generalsekreterare i branschföreningen PRECIS. 

 

Denna sammanställning bygger på data från UC och innefattar de 60 största svenska företagen verksamma inom PR och strategisk kommunikationsrådgivning. Urvalet är baserat på företag med SNI-kod 70.210 PR och kommunikation, samt kompletterat med ett antal större bolag i branschen som är registrerade under en annan SNI-kod. Dessa tillägg har gjorts i samarbete mellan UC och PRECIS och baseras på branschkännedom.

 

PRECIS verkar för den svenska PR-branschens utveckling och är dess självklara företrädare. Vi är en naturlig samlingspunkt för kollegialt utbyte i gemensamma frågor och driver branschens prioriterade frågor externt. Våra medlemsföretag är verksamma som rådgivare till företag, organisationer och offentlig sektor inom kommunikation, samhällskontakter, marknadskommunikation och finansiell kommunikation. PRECIS är medlemmar av den globala branschorganisationen ICCO varje år ordnar vi Spinn, Sveriges största tävling inom PR. För mer info, besök www.precis.se.

Relaterade artiklar

Admira av Brandon Sandén
16 januari, 2025

Dragdrottningen Admira Thunderpussy leder Spinngalan 2025

Dragdrottningen Admira Thunderpussy leder Spinngalan 2025Den 27 mars öppnas dörrarna till Spinngalan. I år leds galan av ingen mindre än dragdrottningen Admira Thunderpussy och galan tar plats på Wallmans Stockholm. Förra året instiftades Folkets pris a...
a146bb88-be2b-4058-bcdd-bed99e192b4a.png
6 december, 2024

PRECIS varnar för lobbyregister av finsk modell

PRECIS varnar för lobbyregister av finsk modell I en debattartikel i DI 5 december varnar PRECIS ordförande Allan Åberg tillsammans med Pete Saarnivaara, ordförande för den finska systerorganisationen för införande av den typ av lobbyregister som nylige...
photo-1517263904808-5dc91e3e7044
2 december, 2024

Nu öppnar bidragsinlämningen till Spinn2025 – med tre nya kategorier

Nu öppnar bidragsinlämningen till Spinn2025 – med tre nya kategorierImorgon den 3 december öppnar antagningen till Spinn 2025 och det dags för Sveriges kommunikatörer att anmäla sina bästa insatser till Sveriges största PR-tävling. Årets upplaga bjuder...