PR branschen har antagit

principer för etisk användning av AI

pr-branchens-principer-for-etisk-anvandning-av-ai

I samband med ICCOs årliga globala toppmöte i Warszawa antogs riktlinjer för användningen av AI i PR.

Temat för konferensen var ”Identitet, inflytande och innovation och handlade om behovet av att tänka nytt kring PR i tider av AI och geopolitiska förändringar. Talare och deltagare på konferensen var eniga om att AI främst kan skapa nya möjligheter för effektivitet, kreativitet och innovation i branschen men att utmaningar självklart inte saknas.

  • När vi går djupare in AI-åldern blir det allt viktigare att upprätthålla förtroendet för vårt yrke, särskilt med tanke på flödet av fake news, konspirationsteorier och hot mot våra demokratier. Warszawaprinciperna fungerar som ledstjärna och stöd i att hålla på vår etik om att hålla oss till fakta, transparens och tydlighet, också med den nya tekniken, säger Christina Forsgård, ordförande i ICCOs etiska kommitté.

Du kan läsa mer om de 10 principerna här.

Relaterade artiklar

Wenderfalck _compressed
22 september, 2025

Wenderfalck välkomnas som medlemmar i PRECIS

Wenderfalck välkomnas som medlemmar i PRECIS För oss är det viktigt att bidra till utvecklingen av hela kommunikationsbranschen och samtidigt säkerställa att vi själva ligger i framkant säger Fredrik Jerresand Vd. Wenderfalck Kommunikation är sedan ett...
314A8346-fixad-min
9 juni, 2025

Almedalen: Svenskt lobbyregister – onödig byråkrati eller ett verktyg för ökad transparens?

Almedalen: Svenskt lobbyregister – onödig byråkrati eller ett verktyg för ökad transparens? Under årets Almedalsvecka arrangerar branschorganisationen PRECIS, som representerar Sveriges PR- och kommunikationsbyråer, ett seminarium med fokus på frågan om...
Hampus2
8 maj, 2025

PRECIS kritiska till förslag om ”lobbyregister” – riskerar att hämma det demokratiska samtalet

PRECIS kritiska till förslag om ”lobbyregister” – riskerar att hämma det demokratiska samtalet Branschorganisationen PRECIS, som samlar Sveriges PR- och kommunikationsbyråer, ställer sig kritisk till utredningens förslag om ett nytt register. Förslaget...