PR branschen har antagit

principer för etisk användning av AI

pr-branchens-principer-for-etisk-anvandning-av-ai

I samband med ICCOs årliga globala toppmöte i Warszawa antogs riktlinjer för användningen av AI i PR.

Temat för konferensen var ”Identitet, inflytande och innovation och handlade om behovet av att tänka nytt kring PR i tider av AI och geopolitiska förändringar. Talare och deltagare på konferensen var eniga om att AI främst kan skapa nya möjligheter för effektivitet, kreativitet och innovation i branschen men att utmaningar självklart inte saknas.

  • När vi går djupare in AI-åldern blir det allt viktigare att upprätthålla förtroendet för vårt yrke, särskilt med tanke på flödet av fake news, konspirationsteorier och hot mot våra demokratier. Warszawaprinciperna fungerar som ledstjärna och stöd i att hålla på vår etik om att hålla oss till fakta, transparens och tydlighet, också med den nya tekniken, säger Christina Forsgård, ordförande i ICCOs etiska kommitté.

Du kan läsa mer om de 10 principerna här.

Relaterade artiklar

314A8346-fixad-min
9 juni, 2025

Almedalen: Svenskt lobbyregister – onödig byråkrati eller ett verktyg för ökad transparens?

Almedalen: Svenskt lobbyregister – onödig byråkrati eller ett verktyg för ökad transparens? Under årets Almedalsvecka arrangerar branschorganisationen PRECIS, som representerar Sveriges PR- och kommunikationsbyråer, ett seminarium med fokus på frågan om...
Hampus2
8 maj, 2025

PRECIS kritiska till förslag om ”lobbyregister” – riskerar att hämma det demokratiska samtalet

PRECIS kritiska till förslag om ”lobbyregister” – riskerar att hämma det demokratiska samtalet Branschorganisationen PRECIS, som samlar Sveriges PR- och kommunikationsbyråer, ställer sig kritisk till utredningens förslag om ett nytt register. Förslaget...
Staffan_Daniel_Année_light
5 maj, 2025

PRECIS välkomnar Année Advisory som ny medlem i branschföreningen

PRECIS välkomnar Année Advisory som ny medlem i branschföreningen Att vara medlem i Precis ser vi som en kvalitetsstämpel och en möjlighet att vara med och påverka en bransch som befinner sig i stor förändring”, säger Staffan Bruzaeus, en av Années delä...