Årets Rookie
Miriam Nordfors, Springtime
Tävlingen som belönar Sveriges bästa PR
SPINN belönar Sveriges bästa PR. Kampanjer och insatser inom marknads-PR och Corporate Communications, som haft stor effekt. Som är nyskapande och utmanar oss själva, som tar branschen framåt. Och framför allt, visar upp den kraft och potential som finns i förtjänat, hur vi kan skapa relationer och bygga förtroende, hur vi kan förändra attityder och beteenden.
Juryn premierar bidrag som kan uppvisa mätbara resultat kopplat till uppdragsgivarens affärsmål, som till exempel varumärkespreferens, kännedom och försäljning, framför de bidrag som endast redovisar insatsens potentiella räckvidd. Särskilt fokus läggs på strategi, kreativitet och hantverksskicklighet. Kommunikationen ska främst ha skett i förtjänade och/eller egna kanaler. Om insatserna stöttats av annonsering, betald spridning eller samarbete ska det framgå i tävlingsbidragen.
Tävlingen öppnar 3 december 2024 och fram till den 15 januari 2025 kan du skicka in tävlingsbidrag till Spinn2025. Kampanjen du tävlar med ska ha avslutats någon gång mellan oktober 2023 och december 2024. Bidragen skickas in via Awardly . Ytterligare information om kategorier, kriterier och tidpunkter för nominering och gala kommer under november.
För samtliga tävlingskategorier gäller att kommunikationsinsatserna i första hand ska ha skett i egna och/eller förtjänade kanaler. När kommunikationsinsatsen stöttats med ex. annonsering, betald spridning eller betalda samarbeten ska detta tydligt anges i casebeskrivningen.
Den 27 mars öppnas dörrarna till Spinngalan 2025. Mer information om Spinngalan kommer.
Bidragsinlämningen är öppen för tävlande mellan den 3 december 2024 och 15 januari 2025.
Kommunikationsinsatsen ska ha avslutats någon gång mellan januari och december 2024. Kostnad per bidrag och tävlingskategori är 4 835kr för icke medlemmar i PRECIS och 3 625 kr för medlemmar. Faktureras i efterhand.
Gå igenom samtliga punkter och stäm av mot ert tävlingsbidrag så är ni helt säkra på att uppfylla alla krav.
Var noga med att beskriva tävlingsbidraget utifrån samtliga huvudrubriker som är angivna.
Skicka gärna med bilder, filmer och ev annat material
Samma kampanj kan tävla i flera kategorier. Bilder, filmer och pressklipp kan bifogas.
Ditt tävlingsbidrag får inte innehålla byråns namn. Byråuppgifter ska endast finnas med på första sidan i anmälan så att juryledamöterna inte ska kunna se vilken byrå som ligger bakom kampanjen.
Sammanfattning av tävlingsbidraget är publik och kan komma att användas som presentation om bidraget skulle nomineras. Det kan även komma att användas som pressmaterial vid presentation av nominerade bidrag samt vid presentation av vinnarna.
Spinnjuryn lägger ned ett omfattande arbete på att läsa och studera de bidrag som anmälts till Spinn. Instuderingen sker enskilt innan juryn sammanträder för att diskutera sina åsikter och komma fram till ett gemensamt beslut om vilka bidrag som ska nomineras.
Därefter får juryledamöterna på nytt studera materialet enskilt för att vid ett sista sammanträde slutgiltigt bestämma vilka bidrag som ska belönas. Juryledamöterna kan ej se vilken byrå som står bakom ett visst uppdrag och bidrag som i texten avslöjar byråns namn kan komma att diskvalificeras.
Prisklasser
I varje tävlingsklass kommer ett förstapris att delas ut i form av Spinnguld. Spinnjuryn kommer även att dela ut ett eller flera Spinnsilver i varje kategori beroende på hur många bidrag som anses hålla rätt nivå. Spinnjuryn äger rätten att flytta bidrag mellan olika kategorier.
Juryn värderar att kampanjen och genomförandet är kopplat till uppdragsgivarens uppdrag, syfte, affärsmål och varumärke. Kreativa idéer utan tydlig koppling till uppdraget eller som skulle kunna användas för vilken produkt som helst värderas lägre.
Juryn värderar huruvida kommunikationsföretaget framgångsrikt har tolkat uppdragsgivarens syfte och genom kreativa idéer kunnat skapa effektiv uppmärksamhet och/eller publicitet.
Juryn värderar hantverksskickligheten i det taktiska genomförandet. Allt från fingertoppskänsla och detaljnivå till att hela potentialen i idén arbetats ut.
Juryn värderar att aktiviteten genererat resultat kopplat till uppdragsgivarens målsättning, alltså att aktiviteten genererat affärs- eller verksamhetsnytta. För detta ska uppdragets mål samt utfall dokumenteras och presenteras så detaljerat och utförligt som möjligt.
I de fall som pr-kampanjen har stötts av köpt media, betald spridning eller betalda samarbeten ska byrån ange budgeten för detta.
Spinns syfte är att belöna PR-arbete som bidrar till att utveckla branschen i Sverige. PR-arbetet ska därför vara nytänkande, ha sin utgångspunkt och tyngd i förtjänad kommunikation och kunna uppvisa mätbara resultat kopplat till verksamhetsmålen.
För samtliga kategorier gäller att kommunikationsinsatserna i första hand ska ha skett i egna och/eller förtjänade kanaler. När kommunikationsinsatsen stöttats med annonsering, betald spridning eller samarbeten ska detta tydligt anges i case-beskrivningen.
Årets Arbetsgivarvarumärke tilldelas en organisation som med en tydlig strategi och målmedvetet genomförande har stärkt sitt rykte som arbetsgivare hos relevanta målgrupper. Genom kommunikativa insatser har man framhävt varumärkets värderingar, kultur och attraktionskraft, vilket har bidragit till en långsiktig och positiv bild av vad företaget eller organisationen står för och varför.
Årets Event har, med hjälp av en tydlig strategi och ett hantverksmässigt genomförande, skapat ett fysiskt eller digitalt event som genererat förtjänad uppmärksamhet och tydlig effekt för en produkt, tjänst, plats, person, varumärke eller organisation.
Årets Hållbarhetskommunikation ska ha kommunicerat ett företags eller organisations hållbarhetsarbete på ett förtroendefullt sätt som stöttar deras affär/verksamhet. Definitionen av hållbarhetsarbete är bred och omfattar även social hållbarhet.
Årets Inkludering och mångfald belönar en aktör som med en tydlig kommunikationsstrategi och skickligt genomförande har bidragit till att öka förståelsen för mångfald och främjat inkludering i samhället. Med sin kommunikation ska aktören ha inspirerat till inkluderande attityder och långsiktig sammanhållning, och samtidigt stärkt uppdragsgivarens vision, mål eller verksamhet/affär.
Årets Integrerade kommunikation ska på kreativt och hantverksmässigt sätt ha använt möjligheter i olika kanaler för att skapa en tydlig effekt för ett varumärke, organisation, produkt eller erbjudande där helhetskommunikationen tydligt bidragit till ett eller flera affärsmål. Förtjänad uppmärksamhet ska självklart ha varit en del av genomförandet.
Årets PR-strategi belönar det bidrag som genom en kreativ och strategisk planering samt ett skickligt genomförande, har skapat förtjänad uppmärksamhet. Strategin ska framgångsrikt lyft fram en produkt, tjänst, plats, person, varumärke eller organisation som bidragit till att stärka synligheten och förtroendet hos relevanta målgrupper.
Årets Samhällsinformation belönar insatser för en offentlig verksamhet, en organisation eller ett kommersiellt varumärke som genom en tydlig kommunikationsstrategi och ett kreativt genomförande stärkt sin roll som samhällsaktör. Genom att lyfta en för medborgarna viktig fråga ska kommunikationen ha ökat kunskap eller förändrat beteenden, och därmed bidragit till att skapa ett mer informerat och delaktigt samhälle.
Årets Varumärkesbyggare hedrar ett långsiktigt och konsekvent arbete som framgångsrikt har lagt grund för, stärkt, förändrat eller utvecklat ett varumärkes position och identitet över tid. Genom ihållande och strategisk kommunikation har man skapat en stark och igenkännbar identitet, som bidragit till varumärkets framgång och synlighet inom sin marknad. Arbetet ska ha skapat påvisbar effekt.
Årets Bästa PR väljs ut av juryn bland alla de inkomna bidragen.
Årets Lifetime Achievement Award* hedrar en individ som genom långvarigt och enastående engagemang haft en betydande och positiv inverkan på kommunikationsbranschen. Med ett visionärt ledarskap, innovationskraft och en unik förmåga att skapa bestående värden har mottagaren kontinuerligt inspirerat och bidragit till branschens utveckling. PRECIS styrelse utnämner vinnaren.
Årets Business to Business har kommunicerat produkter, tjänster eller varumärken till företag och organisationer på ett unikt och relevant sätt, vilket har gett påvisbar effekt. Kommunikationsinsatserna ska visa på en djup förståelse för B2B-målgruppen och ha skapat mätbart värde samt förtjänad publicitet.
Årets Förtroendebyggare har med hjälp av en målmedveten strategi och taktisk kommunikation stärkt förtroendet för en person, en organisation eller ett varumärke. Kommunikationen har gett uppdragsgivaren en stark och förtroendefull röst inom sin marknad eller i sitt samhälleliga sammanhang, som i sin tur förbättrat organisationens affärsmässiga förutsättningar eller dess förmåga att uppnå andra övergripande mål.
Årets Influencerkampanj har genom ett kreativt och strategiskt samarbete med en eller flera influencers skapat förtjänad uppmärksamhet och engagemang för en produkt, tjänst, plats, person, varumärke eller organisation i traditionella/sociala medier. Samarbetet, oavsett om det har varit betalt eller ej, har visat tydlig effekt och skapat interaktion och engagemang bland målgruppen.
Årets Innovation har utvecklat något helt nytt som en del av kommunikationslösningen. Det kan vara en teknisk lösning, en tjänst, en produkt, eller nästan vad som helst som är mer än vanlig kommunikation och som tydligt bidragit till att skapa effekt.
Årets Konsument-PR har på ett genomtänkt och innovativt sätt nått ut till och engagerat konsumenter, vilket resulterat i betydande förtjänad uppmärksamhet och mätbar effekt. Kampanjen ska ha visat på en tydlig förståelse för målgruppen och skapat ett bestående intryck.
Årets Non-profit har genom strategisk och kreativ kommunikation skapat uppmärksamhet som tydlig bidragit till att positionera, eller skapa annan fördefinierad effekt för, en intresse-, medlems- och branschorganisations varumärke och verksamhet.
Årets Realtidsaktivitet har på ett intressant och kreativt sätt svarat på, deltagit i och/eller förstärkt en kulturell eller nyhetsmässig omvärldshändelse. Kommunikationen ska ha skapat relevant publicitet och engagemang hos en tydligt definierad målgrupp. Aktiviteten ska ha stärkt varumärkets strategiska mål och visat på förmågan att agera snabbt och med precision i realtid. Omvärldshändelsen ska vara ”unik”, och därför inte byggas på en återkommande händelse som påsk, Black Friday etc.
Årets Thought Leader har med kommunikationsinsatser lyckats positionera ett företag/organisation som expert i en specifik fråga, område eller bransch – på ett sätt som stöttar deras affär/verksamhet. Genom att ta ägarskap av en fråga, område eller bransch bidrar man till att stärka förtroendet för och öka kännedomen om det egna varumärket.
En utmärkelse till en exceptionellt skicklig och engagerad ung person som arbetat högst tre år som konsult och som med sin förmåga och kompetens bidragit till idé- och strategiarbete eller genomförande av ett framgångsrikt kundprojekt. PRECIS styrelse utnämner vinnaren.
*endast medlemmar i PRECIS
Skriv en sammanfattning av kampanjen, på max 1000 tecken inklusive blanksteg, där uppdrag, mål, strategier genomförande samt resultat framgår. Sammanfattningen kommer att användas vid presentationer vid Spinngalan. Sammanfattningen kan även helt eller delvis användas i kontakt med massmedier, samt på spinn.nu.
Vilka var kampanjens mål? Ange i siffror önskad förändring av t ex varumärkeskännedom, varumärkespreferens, försäljningsnivåer, beteendeförändringar, mediegenomslag.
Beskriv kampanjens genomförande genom att lista de olika momenten i genomförandet och förklara vart och ett av dem.
Beskriv utförligt bakgrunden till att denna kampanj planerades. Vilka var uppdragsgivarens behov? Vilka var problemställningarna? Beskriv även det utgångsläge som gällde för kampanjens mål på ett tydligt och mätbart sätt.
Beskriv kampanjens strategi – d v s hur ni valde att angripa uppdragets utmaningar och problemställningar.
Beskriv kampanjens resultat, dels genom att visa förhållandet utgångsläge, mål och utfall, men även genom att beskriva andra positiva effekter av aktiviteterna.
(I de fall som pr-kampanjen har stötts av köpt media, ska byrån ange budgeten för det köpa medieutrymmet.)
Spinn startade 2004 och är Sveriges största PR-tävling. Drygt 100 inskickade bidrag är med och tävlar om vinster som delas ut på en galamiddag med över 300 gäster. I tävlingen belönas Sveriges bästa PR-insatser med huvudfokus på förtjänade kanaler. Bidragen som belönas ska ha ett tydligt syfte, visa på affärsnytta kombinerat med kreativ höjd och resultat som kan härledas till målsättningen i projektet.
Målet med Spinn är att öka kännedom och kunskap om PR hos företagsledare, marknadschefer och andra beslutsfattare. Tävlingen är även ett sätt att samla branschens bästa prestationer och lyfta fram dessa för att inspirera till ännu fler nytänkande och väl genomförda PR-insatser. Långsiktigt ska tävlingen bidra att fler arbetar med PR och att det ökar den förtjänade andelen uppmärksamhet i marknadsmixen.
PRECIS är initiativtagare till Spinn samt arrangör av tävlingen och galan.
PRECIS är branschföreningen för konsultföretag specialiserade på rådgivning och implementering inom Public Relations.
Föreningens syfte är att företräda medlemmarnas gemensamma intressen genom att framhålla värdet av Public Relations för att uppnå företags och organisationers affärs- och verksamhetsmål, verka för ökad kunskap om branschen samt att vårda och synliggöra den gemensamma branschnormen och fungera som ett kvalitetsmärke för medlemmarna.
Årets arbetsgivarvarumärke
Guld: BBDO med The Impossible Statue för Sandvik Group
Silver: Gullers Grupp med Byggåret för PEAB
Juryns motivering
Vinnarkampanjen löste det smått omöjliga uppdraget att göra det traditionella industriföretaget till den coola AI-arbetsgivaren. Smidigt med hjälp av ett stycke rostfritt stål.
Årets business to business
Guld: BCW med Motorn i en cirkulär revolution för Tradera
Juryns motivering
Vinnaren i B2B-kategorin är så mycket mer än bara en kampanj. Rentav själva motorn i hela den cirkulära varumärkesresan.
Årets event
Guld: Frame & Black Molly Entertainment med Geoguessr World Cup för Geoguessr
Juryns motivering
Vinnaren gissade mer än rätt med sitt event som gav synnerligen passande geografisk spridning.
Årets hållbarhetskommunikation
Guld: Prime Weber Shandwick med Rewilding Mode för Husqvarna
Silver: JMWGolin med Badbesiktningen för Trygg-Hansa
Silver: SAS Inhouse med Future of Aviation för SAS
Juryns motivering
Juryn sällar sig till hyllningskören från blommor och bin och småkryp som med hjälp av denna kampanj får 10 procent mer yta att röra sig på.
Årets influencerkampanj
Guld: Post med Golden Fuel Awards för AIK Fotboll
Juryns motivering
Att bygga sin kampanj på motanfallet från sina värsta kritiker är smått genialt, som en fullträff i krysset.
Årets innovation
Guld: Prime Weber Shandwick med Rewilding Mode för Husqvarna
Silver: BCW med Värmeslagaren för Arken Zoo
Juryns motivering
När allt fler pratar om biologisk mångfald har årets vinnare med en smart innovation redan skapat en snackis som håller ända in i hållbarhetsrapporten.
Årets integrerade
Guld: Prime Weber Shandwick med 5G Löken för Telia
Silver: Wenderfalck med Skuggresor för Apoteket Hjärtat
Juryns motivering
Absolut inget fattades i denna kampanj som med hjälp av artificiell intelligens tog ett frö från jord till butik och på kuppen förklarade 5G-mysteriet.
Årets internationella
Guld: Frame & Black Molly Entertainment med Geoguessr World Cup för Geoguessr
Silver: Prime Weber Shandwick med Rewilding Mode för Husqvarna
Juryns motivering
Guldpokalen går till en kampanj som med sin egen världscup hittade fram till både medier och användare världen över.
Årets konsument-PR
Guld: Wenderfalck med Skuggresor för Apoteket Hjärtat
Silver: Post med Golden Fuel Award för AIK Fotboll
Juryns motivering
Med en kampanj från skuggsidan fick byrån sin uppdragsgivare att skina.
Årets non-profit
Guld: Cancerfonden med Mer Screentajm för Cancerfonden
Juryns motivering
Det här är mer än en finurlig ordlek, det här en kampanj som förändrar attityder och räddar liv.
Årets presslansering
Guld: JMWGolin med Prissänkningen för Lidl
Silver: Intellecta med Lansering av Site Zero för Svensk Plaståtervinning
Juryns motivering
Från underdog till rikshjälte med en pressrelease
Årets realtidsaktivitet
Guld: JMWGolin med Prissänkningen för Lidl
Silver: Jung Relations med Head & Shoulder & Mjällby för Head & Shoulders
Juryns motivering
Med iskyla jackade vinnaren rakt in i rikspolitiken. Och i hjärtat på finansministern.
Årets samhällsinformation
Guld: BBDO Nordics med Ett renare Malmö för Malmö Stad
Silver: Differ med Ugliest Lawn för Region Gotland
Juryns motivering
En sak är klar – det blir ett renare nöje att kasta skräp I Malmö efter denna kampanj.
Årets thought-leader
Guld: Rippler med Gott för Sverige för Norrmejerier
Silver: Obeya med Från soluppgång till solnedgång för Adidas
Silver: Pack Train med Glaskrossaren för Svenska Spel och SDHL
Juryns motivering
När konkurrenterna villar runt i havreträsk finns en ledig position för en norrlänning att ta. Det gjorde årets Thought-Leader.
Årets varumärkesbyggare
Guld: JMWGolin med En svensk mathjälte för Lidl
Silver: BCW med Motorn i en cirkulär revolution för Tradera
Juryns motivering
Juryn föll för allt story och smått och mestadels modigt och djärvt som Årets varumärkesbyggare har hunnit med på kort tid utan att gå bort sig.
Årets rookie
Joacim Börjesson på Jung Relations
Juryns motivering
Med en ödmjuk och resonerande stil, och med framgångsrika PR-insatser för globala varumärken på meritlistan, visar Årets Rookie en djup förståelse för hur uppmärksamhet och engagemang skapas i dagens medielandskap. Som ansvarig för praktikanterna på sin byrå bidrar han också till att stärka rekryteringen i branschen. Han ser sig som en ”retainer-king” snarare än ”kampanj-gosse”.
Årets kund
Jacob Anderson på Yamaha Motor Scandinavia
Juryns motivering
Genom sin kreativa och innovativa förmåga utmanar han både branschen och teamet på byrån. Han vågar testa nya PR idéer i en konservativ bransch och har därmed bidragit till stärkt varumärke och ökad försäljning. Med Jacob som beställare får man ett stort förtroende och en inspirerande samarbetspartner.
Årets PR
Guld: JMWGolin med Prissänkningen för Lidl
Juryns motivering
Det här PR som gör själv för namnet. Klassiskt PR-tänk som ger stort resultat för liten peng och som dessutom gör livet lättare för landets konsumenter.
Spinns jubileumspris 2024
BCW (Tidigare Cohnn Wolfe) med The Swedish Number för Svenska Turistföreningen
Juryns motivering
En kampanj som känns lika relevant idag. Den bröt ny mark och visade vad som är möjligt med PR. Och fortsätter inspirera oss än idag.
Årets hållbarhetskommunikation
Guld: Post med Football Lowlights för AIK Fotboll
Juryns motivering: Vad kan vara modigare än att visa upp sin sämsta sida på en fullsatt hemmaplan? Denna insats fick en stående highlight av juryn.
Årets Innovation
Guld: Prime Weber Shandwick med Happy Birthday from Earth för Husqvarna
Juryns motivering: Det är ju en sak att lära tusentals gräsklippare att sjunga en födelsedagsvisa för ett födelsedagsbarn på en annan planet. Men hur får man ens idén som är så spejsad så att den är genial? Ett mysterium som självklart ska belönas med guld.
Årets integrerade
Guld: Gullers Grupp med Ljudet av en kris Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap
Juryns motivering: En myndighet som entusiasmerar ungdomar med trist budskap? Öh, det går ju fetbort. Men denna myndighet vände krisen till en framgång och fick budskapet att flyga.
Årets internationella kampanj
Guld: Prime Weber Shandwick med Happy Birthday from Earth för Husqvarna
Juryns motivering: Storyn var episk, kunde gjort Netflix och världens reklamproffs gröna av avund. Det lilla barnet övergivet och ensamt på födelsedagen när en armada av gröna robotar stämmer upp. Inte ett öga torrt. Ja må detta tävlingsbidrag leva.
Årets konsument-PR
Guld: Prime Weber Shandwick med Happy Birthday from Earth för Husqvarna
Juryns motivering: År 1689 grundades bolaget. 333 år senare blev det en global snackis, inte minst bland planetens egnahemsägare tack vare denna kaxiga och coola kampanj.
Årets non-profit
Guld: BCW med Plastslöjd för Tekniska museet, Håll Sverige Rent & Hand in Hand
Juryns motivering: Tänk vad det går att skapa av en petflaska, en tom glasslåda eller ett gammalt fodral. Bland annat går det att skapa engagemang och uppmärksamhet.
Denna kampanj täljde i plast, men vann guld
Årets realtidsaktivitet
Guld: Jung Relations med Din Prisvakt för Prisjakt
Juryns motivering: Även i de mörkaste stunderna finns möjligheter. Det gäller också den svartaste dagen på året, Black Friday. Här såg vinnaren möjligheten att avslöja bluffare och förklara krångliga regler för konsumenterna. Med en kampanj från höften blev vinnaren en uppmärksammad hjälte. Väl värt högsta pris i kategorin.
Årets thought leader
Guld: Narva Communications med Riktlinjer för Positiv Påverkan för Dove
Juryns motivering: Vinnaren har länge stått upp för kvinnors rätt att få se ut som de gör. Vinnaren tog nu sin position till nya höjder och utfärdade självsäkert regler för bildförsköning och fick medierna och influerarna med sig. Bravo!
Årets Varumärkesbyggare
Guld: Post med Den Allmänna Idrottsklubben för AIK Fotboll
Juryns motivering: Från gärsgårdseriens kval och stök gnagade laget fram sitt varumärke från botten till toppen.
Årets rookie
Caroline Malmsjö på Jung Relations
Juryns motivering: Årets Rookie har sadlat om från finans till PR och har med framgång jagat rätt pris. Efter två år i branschen uppträder hon som en erfaren rådgivare med förmåga att ingjuta förtroende, utveckla strategi och driva projekt. Hennes passion för PR gör henne till en självklar prisvinnare.
Årets bästa pr-kampanj
Prime Weber Shandwick med "Happy Birthday from Earth" för Husqvarna
Juryns motivering: En jordnära gräsrotsrörelse som blev en tårdrypande hymn som singlade sig fram genom solsystemet till en strandad vän i sanden. Vilken pr-jury kan motstå sådant?
Det här är baske mig en av planetens finaste kampanjer under året.
Årets hållbarhetskommunikation
Guld: Jung Relations med Bättre Begagnat för Blocket
Juryns motivering: Juryns motivering: Här har man gjort allt by the book. Ett imponerande och hållbart hantverk som bygger en cirkulär framtida position.
Årets Innovation
Guld: Wenderfalck med Skin for skin för Apotek Hjärtat
Juryns motivering: Som sig bör i denna kategori har vinnaren tänkt utanför boxen. Eller snarare tänkt sig in i den box där den reklamtrötta målgruppen faktiskt befinner sig. Och där har vinnaren levererat budskap som tagits emot med öppna armar.
Årets integrerade
Guld: BCW med “Badläge” för Trygg-Hansa
Juryns motivering: Egentligen är det sjukt att den här kampanjen ens behövs. Men vi vet ju alla hur lätt det är att bli uppslukad av sin telefon. Det är inte okej för föräldrar när det gäller bad och barn. Inga pr-åtgärder sparades när vinnaren gjorde något åt problemet. ((Guldläge för kampanjen badläge och vinnaren Trygg-Hansa)).
Årets internationella kampanj
Guld: Stendahls med “The Isolated Cinema” för Göteborg Filmfestival
Juryns motivering: Tech och mat är två av vår tids stora trender. Lägg därtill dejting och en kamera – låt stå en stund i kylskåpet och du har ett vinnande recept inte bara i Spinn utan även långt utanför landets gränser.
Årets konsument-PR
Guld: Post med “VI E AIK” för AIK Fotboll
Juryns motivering: Det här är en vågad halvvolley rakt upp i krysset. En fullträff som får målgruppen att jubla och bränna av en bengal…och köpa årskort trots publikstopp.
Årets non-profit
Guld: New Normal med “Stoppa Kattastrofen“ för Djurskyddet Sverige
Juryns motivering: Här har vi kampanjen som på ett briljant sätt gör hunden till kattens bästa vän i kampen för jämlika djurlagar.
Årets realtidsaktivitet
Guld: New Normal, med “Ljusa Minnen” för Fonus
Juryns motivering: Ibland får man gå ett extra varv och hugga i när kartan ritas om. Det är vi många som har fått göra under pandemin. Ingen har dock tänt 19 765 ljus för de människor som inte själva kunde. Förutom vinnaren i Årets realtidsaktivitet.
Årets thought leader
Guld: Pack Train med “Den nya spelplanen” för SDHL
Juryns motivering: Så klart att någon borde ta på sig ledartröjan i kampen för en jämlik sportsponsring. Nu har SDHL gjort jobbet och för alltid ändrat spelplanen med Spinn-juryn som hejarklack.
Årets Varumärkesbyggare
Guld: BCW med “Trygg-Hansa: Innovationer som ger ringar på vattnet” för Trygg-Hansa
Juryns motivering: Att bygga ett varumärke som går att lita på, det får man göra med många ringar små, eller kanske snarare ett helt gäng livbojar och minst en innovativ kampanj per år. År efter år.
Årets kund
Bella Goldman, på Lidl.
Juryns motivering: Utifrån initierade insikter och ett strategiskt budskapsarbete, har årets pristagare lyckats väcka uppmärksamhet och skapat engagemang, men framför allt fått människor att förstå och tycka om företaget.
Årets rookie
Nellie Östman, på Springtime-Intellecta
Juryns motivering: Årets rookie är en person som gillar att göra många olika saker och som medvetet sökt sig till vår bransch för att kunna göra det. Hon har ett brett synsätt på vad arbetet innebär och fångar ständigt upp perspektiv från såväl kunder som målgrupper. Hos årets rookie går kreativitet och analys hand i hand. Årets rookie är en lösningsorienterad person som trots kort tid i branschen har blivit en mycket viktig kugge på den byrå där hon arbetar och har starkt bidragit i viktiga kunduppdrag.
Årets bästa pr-kampanj
New Normal, med “Stoppa Kattastrofen” för Djurskyddet Sverige
Juryns motivering: För den här kampanjen höjde juryn sina tassar och utropade unisont: MJAU, katten så bra den här kampanjen är.
Årets non profit
Guld: Stendahls med The World’s Most Claustrophobic Cinema för Göteborg Film Festival
Juryns motivering: Det här är genomtänkt, det här är genomarbetat, det här är grandiost och globalt, det här är non-profit-klassens epic-split. Kampanjen som gav juryn och målgruppen rysningar. En riktig pr-klassiker.
Silver: Det, med #minandraidrott
för Riksidrottsförbundet
Årets digitala kampanj
Guld: Perfect Fools med Grönborg Live för Oddset – Svenska Spel Sport & Casino
Juryns motivering: Med en alltigenom digital distribution, interaktion och inte minst en digital talesperson, var det en verklig lågoddsare att denna kampanj skulle vinna kategorin Årets Digitala kampanj.
Silver: Wenderfalck med Refrigerdating för Samsung
Årets integrerade kampanj
Guld: JMWGolin/Acne/Starcom med Delifresh Plant Beef för Max Burgers
Juryns motivering: Inte en kanal var torr på budskap, inte en möjlighet att kommunicera produkten slarvades bort. Och det fanns en bärande story med twist i grunden. Det är just så här årets integrerade kampanj ska se ut.
Silver: Stendahls med The World’s Most Claustrophobic Cinema för Göteborg Film Festival
Årets internationella kampanj
Guld: Wenderfalck med Refrigerdating för Samsung
Juryns motivering: Tech och mat är två av vår tids stora trender. Lägg därtill dejting och en kamera – låt stå en stund i kylskåpet och du har ett vinnande recept inte bara i Spinn utan även långt utanför landets gränser.
Årets konsumentkampanj
Guld: Jung Relations med Vi Skapar Historia för Adidas
Juryns motivering: Det genialiska med vinnarkampanjen i Årets Konsument är att den får individen som använder produkten att växa till en större människa. Och vem vill inte bli större människa? Det ville ju både konsumenterna och fotbollslandslagets spelare.
Silver: Edelmann Deportivo Sthlm med Old Milk för Coop
Årets innovationskampanj
Guld: Perfect Fools med Grönborg Live för Oddset – Svenska Spel Sport & Casino
Juryns motivering: Är det innovativt att aktivera sitt sponsorskap genom att använda lagledaren i landslaget som virtuellt tv-ankare med en egen kanal? Ja, det är klart att det är. Kristallklart.
Silver: NORD DDB med Marriage Unblocked för Björn Borg
Silver: Wenderfalck med Feel the sound för Samsung Electronics Nordic
Årets realtidskampanj
Guld: JMWGolin med Game of Thrones Anti Spoiler-kit för Telia
Juryns motivering: Med en påpasslig kampanj som pluggade rakt in i landets största snackis, placerade vinnaren sig i Spinns tron. Då vi juryn vill undvika en spoiler säger vi inte mer om vinnaren nu.
Årets samhällsinformationskampanj
Guld: Familjen med Mönstringslinsen för Rekryteringsmyndigheten
Juryns motivering: Det finns fönsterkuvert med lappar och det finns mobiler med appar. När det gällde att mobilisera denna unga målgrupp visste vinnaren vad den skulle använda sig av och juryn kan bara göra givakt och honnör och på stället marsch på samma gång.
Silver: Gullers Grupp med Yalla! Körkortför Trafikverket
Årets thought leader
Guld: JMWGolin med Vi kan alla bli mer klimatpositiva för Max burgers
Juryns motivering: Det här är sannolikt den viktigaste expertrollen ett företag kan ta på sig i dag: Att vara ledande inom sin bransch på att förbättra klimatet. Den rollen har årets vinnare tagit på sig och på ett så föredömligt sätt att man har blivit en internationell förebild. Det här är viktigt på riktigt.
Silver: Spotlight med Kvdbil: Begbilsexperten för Kvdbil
Årets Varumärkesbyggare
Guld: Nord DDB med Delicato för Delicato
Juryns motivering: Det kan finnas spår av tråkig reklam, men juryn lyckades inte finna något. Med en humor sötare än sirap, mer väloljad än smörkräm, med en skyhög ohälsomedvetenhet och pärlsockrad sirlighet, träffar årets varumärkesbyggare rakt in målgruppens mag-känsla om och om igen.
Silver: BCW med Varumärket som klev upp ur ankdammen för Egmont Publishing
Silver: JMWGolin med Allt annat är olidligt! För Lidl
Årets kund
Helene Schöldsten, kommunikationschef på WSP.
Årets kund har en väldigt klar uppfattning om vad PR kan åstadkomma och har lyckats övertyga den egna expertorganisationen att det inte är den som vet bäst som vinner, utan den som säger det bäst.
Årets rookie
Aynur Isayeva, Gullers Grupp
Årets rookie har mycket god insikt om kommunikation som verktyg och har en vilja att i framtiden ännu mer utforska skärningspunkten mellan traditionell och datadriven kommunikation. Årets rookie är.
Årets bästa pr-kampanj
Stendahls med The World’s Most Claustrophobic Cinema för Göteborg Film Festival Det här är världens mest klaustrofobiska Spinn-vinnare. Någonsin.
Vinnare, bilder och en film från Galan
Här är en liten film från galan.
Här är bilder från galan! Går bra att använda om man hänvisar till Locksén Visuals som fotografer @LocksenVisuals på antingen facebook eller Instagram. Vid andra medier så hänvisar ni till www.LocksenVisuals.com.
Årets business to business-kampanj
Guld: BCW med PU:REST för IVL Svenska Miljöinstitutet
Juryns motivering
Alla konsulter som vill ut och sälja vill ha goda argument med sig i portföljen. Här fick konsulterna en låda öl brygd på vatten från toan. Det borde få kunderna på fall.
Silver: Abby Priest med The Lost Typography of Bauhaus för Adobe
Årets non-profitkampanj
Guld: Beyond Communication med Stoppa skitsnacket för Locker Room Talk / Nõberu of Sweden
Juryns motivering
Om man ska vinna årets non-profit- ska man inte snacka skit.
Silver: Narva Communications med Om jag var socialminister för Barncancerfonden
Årets content marketing
Guld: Kärnhuset med En annan Anna för Assistans för dig
Juryns motivering
Årets vinnare i content marketing har lyckats skapa content som väcker alla känslorna på en och samma gång. Årets vinnare har lyckats visa vad rehabilitering handlar om: kampen om att komma tillbaka.
Silver: BCWmed Allt Utom Matchen för Unibet
Silver: Graviz med Glashuset i öknen för Guardian Glass
Årets influencerkampanj
Guld: Jung Relations med Berg flyttar ut för Svenska Spel
Juryns motivering
Influeraren i denna kampanj var inte hemma utan jobbade på bortaplan. Det var ett udda grepp som gick hem hos juryn och gav uppdragsgivaren en fullträff i pr-krysset.
Silver: BCW med Allt Utom Matchen för Unibet
Årets innovationskampanj
Guld: Gullers Grupp med The Raoul Wallenberg Algorithm för Raoul Wallenberg Academy
Juryns motivering
Med hjälp av artificiell intelligens kunde en framliden svensk hjälte göra en ny viktig insats och ta en central plats i de globala ledarnas diskussion. Vem hade trott det på 40-talet då Raoul Wallenberg kämpade för att rädda liv i Europa.
Silver: Prime Weber Shandwick med The Cabin Cure för Visit Sweden
Silver: Wenderfalck med Unspoil Me för Samsung
Årets integrerade kampanj
Guld: IQ med Fotboll utan Fylla för IQ
Juryns motivering
Den här kampanjen tar begreppet integrerad kampanj till en ny nivå. med Facebook, workshops, poddar, partnerprogram, skådespelare och blåsa i mätare, fick IQ inte bara en kampanj utan ett helt åtgärdsprogram mot fylla på fotbollsmatcher.
Silver: Narva Communications med Om jag var socialminister för Barncancerfonden
Årets Konsumentkampanj
Guld: Prime Weber Shandwick med Surfbältet för Tele2 Sverige
Juryns motivering
Alla med lite halvtråkiga produkter och tjänster behöver en story att berätta för konsumenterna. Och vilken fantastisk story gick det inte att hitta i Norrland. Även för en teleoperatör.
Silver: Wenderfalck med Unspoil Me för Samsung
Årets Socialamedierkampanj
Guld: Gullers Grupp med The Raoul Wallenberg Algorithm för Raoul Wallenberg Academy
Juryns motivering
Vinnaren är inte bara en kampanj utan ett verktyg för alla som vill kompensera gnällspiken Donald Trumps arga inlägg på sociala medier.
Silver: BCW med Allt Utom Matchen för Unibet
Årets samhällsinformationskampanj
Guld: IQ med Fotboll utan Fylla för IQ
Juryns motivering
En riktig samhällsinformationskampanj når och mobiliserar alla målgrupper som ska påverkas, alltså av kommunikation. Det är Fotboll utan Fylla ett skolexempel på
Årets varumärkesbyggare
Guld: JMWGolin med Sveriges godaste burgarkedja för MAX Burgers
Juryns motivering
Vilket 50 årskalas! På festmenyn stod bland annat klimatburgare, en helgrön restaurang, en pr-kock och en retrorestaurang. Grattis, säger juryn.
Silver: Jung Relations med Henke & Shoulders för Procter & Gamble
Årets Kund
Malin Selander Kommunikationschef Tele2 Sverige
Juryns motivering
Årets kund flyttar gränsen för vad pr är framåt. Denna kund är inte inlåst i traditionell definition utan ser PR som en tydlig och viktig del av hela marknadsmixen. Ett partnerskap där byrån är en förlängd arm av kommunikationsavdelningen är en självklarhet för denna kund. Årets kund är prestigelös i vem som gör vad, är transparent kring beslut, finansiering och vägval. Genom att bryta upp byrå- och kundlogiken och därmed på riktigt jobba tillsammans, förändras synen på vad ickeköpt kommunikation är och kan åstadkomma.
Årets Rookie
Jonas Persson på JMWGolin
Juryns motivering
Årets rookie njuter av variationen och oförutsägbarheten i arbetsuppgifterna – att allt möbleras om konstant är utmaningen och mycket av glädjen i arbetet. Förmågan att kombinera den gamla skolans hantverk gällande medierelationer och redaktionella texter med spetskunskaper inom digital och visuell kommunikation gör att årets rookie mycket väl kan ha branschrekord för sin i ålder i att leverera TV-soffor. Framåtandan exemplifieras av att årets rookie i framtiden ser sig som ledare för en egen byrå eller partner på den nuvarande.
Årets bästa PR-kampanj
Guld: BCW med PU:REST för IVL Svenska Miljöinstitutet, Nya Carnegiebryggeriet och Carlsberg Sverige
Juryns motivering
Årets vinnare står för en riktig bragd och genom att ha lyckats omvandla avloppsvatten till en kristallklar pr-brygd som gav uppdragsgivaren publicitet över Sveriges gränser.
Silver: Gullers Grupp med The Raoul Wallenberg Algorithm för Raoul Wallenberg Academy
Årets innovationskampanj
Guld: Jung Relations med ”Den nya rikssvenskan” för Lernia
Juryns motivering
Vad är egentligen viktigast – vad man säger eller hur man säger det? Vårt sätt att kommunicera utvecklas ständigt, och det är inte alla som får chansen att hänga med. Årets innovationspris är ett talande bevis för att vårt snack verkligen kan bli en snackis.
Silver: FLB Europa med ”Chiara Organica” för Spendrups
Silver: POST/King med ”Let’s Talk” för Cloetta
Årets bästa PR-kampanj
Guld: ORD & BILD med ”Det ojämnställda priset” för Fotografiska
Juryns motivering
Det vinnande bidraget visade beslutsamhet, och satsade modigt allt på PR som kärna. Genom att öka insatsen med 13%, vann de tusenfalt tillbaka. En enkel ekvation som summeras med högsta vinsten.
Silver: Jung Relations med ”Den nya rikssvenskan” för Lernia
Årets Influencer
Guld: Cohn & Wolfe med Kolla bollarna för Ung Cancer
Juryns motivering
Ett välplanerat litet ”misstag” på Instagram satte bollarna i viral rullning och gav uppmärksamhet till ett ämne de flesta av helst undviker. Fast vi inte borde.
Silver: Edelman Deportivo med #dittnamn för adidas och Svenska Fotbollförbundet
Årets bästa Konsumentkampanj
Guld: ORD & BILD med ”Det ojämnställda priset” för Fotografiska
Juryns motivering
Det är inte alltid en hög prispunkt ger den bästa avkastningen. Men genom att riskera halva målgruppen, så vinner denna kampanj hela kategorin.
Silver: Rippler Communications med ”Bullens Beer Banger” för HKScans/Bullens
Årets business to business
Guld: Abby Priest med ”The Original Brushes of Edvard Munch” för Adobe
Juryns motivering
Vinnaren förlitar sig bokstavligt talat på hantverket i sin kampanj, genom att väcka liv i en 100 år gammal mästares verktyg för att inspirera nutidens proffs.
Silver: Jung Relations med ”Den nya rikssvenskan” för Lernia
Årets Socialamedierkampanj
Guld: Jung Relations med ”Oddsets partiska kommentatorer” för Svenska Spel/Oddset
Juryns motivering
Genom att kasta objektiviteten i papperskorgen, och låta känslorna styra, har Årets vinnare tagit second screen användandet in i matchen.
Silver: Actionist med ”Bullens Beer Banger” för Bullens
Årets integrerade kampanj
Guld: Jung Relations med ”Henkes hårresande konkurrens” för Procter & Gambler
Juryns motivering
Här pratar vi om en följetång som ständigt överträffar sig själv. Så också denna gång. I år dubblades insatsen och kommunikationen gick fram i alla kanaler och juryn behövde inte slita sina hår.
Silver: Prime/DDB Stockholm med ”Gör Donken” för McDonalds
Årets samhällsinformationskampanj
Guld: Garbergs Malmö med ”Kidish” för Landskrona stad
Juryns motivering
Den vinnande kampanjen löser på ett ambitiöst sätt ett problem nutidsvuxna brottas med. Nämligen att förstå vad barnen prata om på sociala medier. På så vis kan föräldrar och andra vuxna förhindra nätmobbning.
Silver: Wenderfalck med ”SVT Dold” för SVT
Årets non-profit
Guld: Markus med ”Bakom Fasaden” för Kvinnojouren Ellinor
Juryns motivering
Den vinnande kampanjen i Årets non-profit låter tystnaden tala så att alla ska förstå hur det känns bakom fasaden. Och det kändes.
Årets varumärkesbyggare
Guld: Cohn & Wolfe med ”Carlsberg Non-Alcoholic” för Carlsberg Sverige
Juryns motivering
Årets vinnare har genom systematiskt PR-arbete lyckats ifrågasätta fördomar och omdefiniera gamla sanningar. Med en långsiktig satsning på engagemangsdriven kommunikation, har vinnaren förändrat både attityder och beteenden. Detta är ”probably the best” varumärkesbyggande satsning vi har sett!
Silver: Gullers Grupp med ”Vi gör skillnad” för Vårdföretagarna
Årets Content marketing
Guld: Jung Relations med ”Sportsvenska för invandrare” för Svenska Spel
Juryns motivering
Årets vinnare i kategorin har skapat innehåll som gör något svårt enklare – och samtidigt öppnar nya arenor för språkbildning och integration.
Silver: Gullers Grupp/Rodolfo med ”Travsnack” för ATG
Årets Rookie
Per Frykebrant på Juno Public Relations
Juryns motivering
Årets rookie tycker att det bästa med att arbeta som konsult i vår bransch är det ansvar och den glädje som det innebär. Med rejäl målmedvetenhet, stort kundfokus och en vilja och förmåga att nå målgruppens hjärta vill årets rookie nå ut även utanför vår bransch med ansvarsfull kommunikation. Årets rookie är Per Frykebrant på Juno Public Relations.
Årets Kund
Annelie Söderberg, Renault Nordics AB
Juryns motivering
Årets kund köper löpande in emotionell och kulturellt relevant kommunikation för att komma under huden på sina målgrupper. Personen ifråga är inte rädd för att föra en kamp internt och externt för att förändra synen på kommunikation.
Årets Kund är någon som förutom en stor portion mod och nyfikenhet också har viljan och orken att genomföra förändringar i sin egen organisation och i branschen. Utöver detta har Årets Kund en stor förmåga att peppa sitt team till nya stordåd!
Årets bästa pr-kampanj
Guld: Cohn & Wolfe med ”The Swedish Number” för Svenska Turistföreningen
Silver: Edelman Deportivo med ”Give a Beep” för Hövding
Årets konstumentkampanj
Guld: Cohn & Wolfe med ”The Swedish Number” för Svenska Turistföreningen
Silver: Wenderfalck med ”All I Want For Christmas Is A Goat” för ActionAid
Silver: Masscreation med ”Children’s Climate Conference” för Telge Energi
Årets content marketing
Guld: Cohn & Wolfe med ”The Swedish Number” för Svenska Turistföreningen
Silver: Post med ”Pensionärsknattarna” för AIK Fotboll
Silver: Volontaire med ”Therese testar teknik” för Teknikföretagen
Årets business to business
Guld: Abby Priest med ” Adobe Stock Apparel” för Adobe
Silver: Granath / Obeya med “Utmaningen – en film om den sjuka jobbstressen” för Arbetsmiljöverket
Årets samhällsinformationskampanj
Guld: Garbergs Malmö med ” #snackaomhat” för Landskrona stad
Silver: Granath / Obeya med “Utmaningen – en film om den sjuka jobbstressen” för Arbetsmiljöverket
Årets massmediekampanj
Guld: Cohn & Wolfe med ” Chokladhuset – Sveriges nya jultradition” för Mondelez International
Silver: Post med ”Pensionärsknattarna” för AIK Fotboll
Årets non-profit
Guld: Wenderfalck med ”All I Want For Christmas Is A Goat” för ActionAid
Silver: Edelman Deportivo med ”Den Maskerade Bannern” för UNICEF
Silver: Edelman Deportivo med ”För Sofia” för UNICEF
Årets digitala kampanj
Guld: Edelman Deportivo med ”Give a Beep” för Hövding
Silver: FLB Europa med ”#Datadonate” för 3
Årets integrerade kampanj
Guld: Jung Relations med ” Henke Lundqvists hårresande meddelande” för Procter & Gamble
Silver: Edelman Deportivo med ” Bread the Future” för Brödinstitutet
Årets innovationskampanj
Guld: Edelman Deportivo med ”Give a Beep” för Hövding
Silver: Kärnhuset med ”The Train Brain Project” för Stockholmståg
Årets rookie
Axel Bringel, Cohn & Wolfe
Årets kund
Håkan Tenelius, Vårdföretagarna
Årets bästa PR-kampanj
Guld: Edelman Deportivo med ”Press Play to Give” för UNICEF Sweden & ABBA the Museum
Silver: Prime med ”Don’t Drink and Dive” för Trygg-Hansa
Årets business to business
Guld: Edelman Deportivo med “Mynewsdesk Now” för Mynewsdesk
Silver: Golin med ”Workfulness” för Telenor Företag
Årets content marketing
Guld: Prime med ”Don’t Drink and Dive” för Trygg-Hansa
Silver: Edelman Deportivo med “Mynewsdesk Now” för Mynewsdesk
Årets digitala kampanj
Guld: Volontaire med ”Libero BabyBuzz” för SCA
Silver: Wenderfalck med ”Check My Lagom” för TV4
Årets event marketing
Guld: Håkanson United/FLB Europa/BrittonBritton med ”BonnierHoops!” för Bonnierförlagen
Silver: DDB Stockholm med “Fråga Nordea Live” för Nordea Bank
Årets integrerade kampanj
Guld: Jung Relations och DDB Stockholm med ”English Grass för svenska trädgårdar” för Svenska Spel
Silver: Prime med ”Don’t Drink and Dive” för Trygg-Hansa
Årets konsumentkampanj
Guld: Jung Relations med ”The Andy Warhol Art Exchange by Absolut” för The Absolut Company
Silver: Prime med ”HemnetHemmet” för Hemnet
Silver: Prime med ”Don’t Drink and Dive” för Trygg-Hansa
Årets massmediekampanj
Guld: Prime med ”HemnetHemmet” för Hemnet
Silver: Spotlight PR med ”Så blev Betsafe-bilen en världsnyhet” för Betsafe
Årets non-profit
Guld: Edelman Deportivo med ”Press Play to Give” för UNICEF Sweden & ABBA the Museum
Silver: IUM med ”BloggBattle” för Barncancerfonden
Silver: Springtime med ”Moms på ideell secondhand” för Ideell Second hand
Årets samhällsinformationskampanj
Guld: ESTER med ”Knegdeg” för PTK
Silver: ANR BBDO med ”Business Like a Swede” för TCO
Årets varumärkesbyggare
Guld: IQ med ”Årets Varumärkesbyggare” för IQ
Silver: Hero Kommunikation med ”Svensk Fågels Varumärkesresa” för Svensk Fågel
Årets rookie
Lamin Sonko, Jung
Alla juryns prismotiveringar finns att läsa på: http://news.cision.com/se/spinn
Dessa möjliggjorde Spinn 2015:
PRECIS – Huvudarrangör
Cision – Huvudsponsor
Utsikt – Eventpartner
Text100 – Kommunikationshjälp
Penetrace – Webblösning för bidragsinlämning
EDGE – Tekniksponsor – Ljud, ljus, bild och scen
Maxdialog – Tryckeri
Årets bästa PR-kampanj
Guld: Ingo och Cohn & Wolfe Stockholm med ”Dill” för Lidl
Silver: DDB Stockholm och Burson-Marsteller med ”Är du Klaus-Heidi?” för Lufthansa
Årets business to business
Guld: Abby Norm med “Photoshop Live – Street Retouch Prank” för Adobe
Silver: Cohn & Wolfe Stockholm med ”Serier i undervisningen” för Egmont Publishing Kids
Årets content marketing
Guld: Pronto med ”Joller – en podcast föräldrar emellan” för Philips Avent
Årets digitala kampanj
Guld: ANR BBDO med ”Living with Lag” för ume.net/Umeå Energi
Silver: Prime med ”Democreativity” för VisitSweden, Business Sweden, Svenska institutet och NSU
Årets event marketing
Guld: Prime med ”Scandic To Go” för Scandic Hotels
Silver: Volontaire med “Play in the Shade” för Cancerfonden
Årets integrerade kampanj
Guld: DDB Stockholm och Burson-Marsteller med ”Är du Klaus-Heidi?” för Lufthansa
Silver: Diplomat Communications och YouMe Agency med ”Doftljuset Skoltoalett” för Almega Serviceentreprenörer
Årets konsumentkampanj
Guld: Wenderfalck med ”7-Eleven Wedding Chapel” för 7-Eleven
Silver: DDB Stockholm och Burson-Marsteller med ”Är du Klaus-Heidi?” för Lufthansa
Årets massmediekampanj
Guld: Stendahls och Perspective Communication med ”Det är rösten som räknas – Göteborgs Lucia 2013” för insideout AB, Göteborgs Lucia 2013
Silver: Rippler Communications med ”Månhuset” för Falu Rödfärg
Årets non-profit
Guld: Prime med ”#sopigstraffskala” för Ecpat Sverige
Silver: ANR BBDO med “Like a Swede” för TCO
Årets samhällsinformationskampanj
Guld: Burson-Marsteller med ”#Backie – När svenskar vände ryggen till cancer” för Euromelanoma
Silver: FamiljenPangea med ”The Robot Project” för KTH
Årets varumärkesbyggare
Guld: Jung Relations och Ethos med ”Blocket för miljön” för Blocket
Silver: Rättviseförmedlingen med ”Mångfaldsförmedlingen” för Rättviseförmedlingen
Årets rookie
Rebecka Berntsson Eskilstorp, Gullers Grupp
Årets experiential marketingkampanj
Guld: Deportivo med Sweat for water för UNICEF och Gothia Cup
Silver: Rippler med För en mänskligare stad för Stockholms Stadsmission
Årets integrerade kampanj
Guld: Hero Kommunikation med Bonde på köpet för Lantbrukarnas Riksförbund (LRF)
Årets konsumentkampanj
Guld: The Fan Club med ToolPool för Malmö Järnhandel
Silver: Wenderfalck med Sambotestet för Fastighetsbyrån
Årets massmediekampanj
Guld: Deportivo och Forsman & Bodenfors med Likes kan inte rädda liv för UNICEF
Silver: Prime med Civil Rights Captcha för Civil Rights Defenders
Årets word-of-mouth kampanj
Guld: Saatchi & Saatchi Stockholm med The Live Quiz Release för Föreningen Popaganda/Luger
Silver: Greenhill Relations med Unionens digitala strejkvakter för Unionen
Årets nyskapare
Guld: AIK Think Tank med Paint it Black för AIK Fotboll
Silver: Greenhill Relations med Unionens digitala strejkvakter för Unionen
Årets samhällsinformationskampanj
Guld: Plakat med Jämställdhetsskatt för Jämställdhetsutskottet Umeå kommun
Silver: Volontaire med Byt Lön för Kommunal
Årets kampanj i sociala medier
Guld: Prime med Civil Rights Captcha för Civil Rights Defenders
Silver: Rippler och DDB med You´ll never wear that again för Stockholms Stadsmission
Årets rookie
Maria Fabricius, Mindmakers PR
Årets Nyskapare
Guld: Volontaire med “Curators of Sweden” för Svenska Institutet och Visit Sweden
Silver: Deportivo med “Kundsänkta priser” för ICA Vanadis
Silver: Jung Relations & Family Business med “Absolut Unique” för Absolut Sverige
Årets Business-to-business-kampanj
Guld: JMW kommunikation med “Jobba hemma-dagen” för Microsoft
Årets Konsumentkampanj
Guld: Jung Relations & Family Business med ”Absolut Unique” för Absolut Sverige
Silver: Prime med “Minikockarna” för Abba Seafood
Årets Samhällsinformationskampanj
Guld: Deportivo med ”Betalvägg för hemlösa” för Stockholms Stadsmission
Årets Experiential marketing
Guld: Prime med ”Minikockarna” för Abba Seafood
Silver: Edelman Stockholm med ”Dress up for African Mothers” för AMREF Sverige
Årets Word-of-mouth-kampanj
Guld: Volontaire med “Curators of Sweden” för Svenska Institutet och Visit Sweden
Silver: A World Beneath med “Lansering Boqueria” för Goda Livet Restaurant
Årets Integrerade kampanj
Guld: McCann Relations med ”Momsfilibabba” för Max Hamburgerrestauranger
Silver: JMW kommunikation med ”Jobba hemma-dagen” för Microsoft
Årets Kampanj i sociala medier
Guld: Volontaire med ”Curators of Sweden” med Svenska Institutet och Visit Sweden
Silver: Deportivo med ”Betalvägg för hemlösa” för Stockholms Stadsmission
Årets Massmediekampanj
Guld: McCann Relations med ”Momsfilibabba” för Max Hamburgerrestauranger
Silver: Spotlight PR med ”ReseEkonomen” för FOREX Bank
Årets Rookie
Johan Andersson, Springtime
Cisions egna pris
Brit Stakston, JMW
Årets business-to-business-kampanj
Guld: GolinHarris med EPI 2011 för Intrum Justitia
Årets konsumentkampanj
Guld: Jung Relations med Gears of War 3 feat. Hans Villius för Microsoft
Silver: A World Beneath med American Made för Nike Sweden
Silver: MSL och Saatchi & Saatchi med Ariel Fashion Shoot för Ariel
Årets samhällsinformationskampanj
Guld: Deportivo med Fyllefilter för IQ
Silver: Springtime med Världens tuffaste jobb för Kooperationen utan Gränser
Årets experiential marketing
Guld: Prime/Garbergs/Bodén&Co med Konst på elskåp för Fortum
Silver: Grayling med Surf Academy för Telenor
Årets word-of-mouth-kampanj
Guld: Prime med Blog-up stores för Lagerhaus
Årets integrerade kampanj
Guld: YouMe Agency, Diplomat Communication, Forsman & Bodenfors med Preem Evolution Diesel för Preem
Silver: Grayling och Åkestam Holst med Gofikamannen för Göteborgs Kex
Silver: Prime med Chokladkoden för Kraft Foods Sweden Marabou
Årets kampanj i sociala medier
Guld: Cohn & Wolfe med Matchreferat på 140 tecken för Unibet
Silver: Prime med Blog-up stores för Lagerhaus
Årets massmediekampanj
Guld: Prime med Dagen då inget hände för Telia
Årets Rookie
Miriam Nordfors, Springtime
Årets B2B-kampanj
Guld: Prime & Electrolux PR Studio med Vac from the sea för Electrolux.
Silver: Friends Agenda med Scandinavia Android TV för People of Lava.
Årets Nordiska kampanj
Guld: Geelmuyden Kiese, CP+B & OneVoice med Den sårbara mannen för Philips.
Årets Experiential Marketing
Guld: Dahlheim & Sjöqvist med HPs sommarkollo för HP.
Silver: Jung Relations, Euro RSCG & Knock med Subject60 för Volvo.
Silver: Weber Shandwick med Max maxar miljön i Almedalen för Max Hamburgare.
Årets word-of-mouth-kampanj
Guld: Prime & Ogilvy med Rädda Julen för Marabou.
Silver: Jung Relations med Every team needs a shirt with a story för Adidas.
Silver: Jung von Matt med Sandhamn för MTG TV.
Årets Rookie
Konsulten Farshad Shadloo från Aspekta vann det ärofyllda priset som årets rookie.
Årets Samhällsinformationskampanj
Guld: Deportivo AB med Kaloriprofilen för IQ.
Silver: Spotlight PR & GyroHSR med Bordellen i Almedalen för Järfälla tjejjour.
Silver: Åkestam Holst med Hur Hetero? för Stockholm Pride.
Årets konsumentkampanj – totalbudget över 1000 000 kr
Guld: Prime & Ogilvy med Rädda Julen för Marabou.
Silver: Jung Relations med ABSOLUT NO LABEL för Absolut Vodka.
Årets konsumentkampanj – totalbudget under 1000 000 kr
Guld: Cohn & Wolfe med Valspelet för Unibet.
Silver: Dahlheim & Sjöqvist med HPs sommarkollo för HP.
Silver: Jung Relations med Every team needs a shirt with a story för Adidas.
Årets Integrerade Kampanj
Guld
Uppdragsgivare: LAFA
Byrå: Ester
Kampanj: Vart tar 100000 kondomer vägen i sommar?
Silver
Uppdragsgivare: Kia Motors
Byrå: Berntzon Bylund
Kampanj: Kia Soul
Silver
Uppdragsgivare: Pernod Ricard
Byrå: Jung Relations
Kampanj: Pärlan
Årets Business-to-business-kampanj
Guld
Uppdragsgivare: Gastronomi Sverige
Byrå: Prime PR
Kampanj: Matsilvret
Silver
Uppdragsgivare: Volontaire
Byrå: Volontaire
Kampanj: The Impossible Pitch
Årets Experiential Marketing-kampanj
Guld
Uppdragsgivare: Bibendum
Byrå: AWB
Kampanj: Grolsch Block Party
Silver
Uppdragsgivare: Philips
Byrå: MS&L & UMG
Kampanj: Oasis of Light
Silver
Uppdragsgivare: Berghs SoC
Byrå: Studentbyrån
Kampanj: Berghs Live
Årets Word-of-mouth Kampanj
Guld
Uppdragsgivare: ÅF
Byrå: Jung, Peacock & Lonley Duck
Kampanj: Welcome to the List
Silver
Uppdragsgivare: Nordisk Film
Byrå: Prime PR
Kampanj: Kenny Begins
Silver
Uppdragsgivare: Gevalia
Byrå: Prime/iBranding
Kampanj: Sveriges största fika
Årets Digitala Kampanj
Guld
Uppdragsgivare: Nordisk Film
Byrå: Prime PR
Kampanj: Kenny Begins
Silver
Uppdragsgivare: ÅF
Byrå: Jung, Peacock & Lonley Duck
Kampanj: Welcome to the List
Silver
Uppdragsgivare: Svenska Turistföreningen
Byrå: Syrup
Kampanj: Sveriges svenskaste jobb
Årets Konsumentkampanj
Guld
Uppdragsgivare: Pernod Ricard
Byrå: Jung Relations
Kampanj: Pärlan
Silver
Uppdragsgivare: Medborgarskolan
Byrå: Goodybag
Kampanj: Single & the City
Silver
Uppdragsgivare: Gevalia
Byrå: Prime/iBranding
Kampanj: Sveriges största fika
Årets Rookie
Joanna Mossberg, Cohn & Wolfe
För bilder på vinnarna, besök vårt pressrum
Årets Business-to-businesskampanj
Guld: United Minds – Statusnavigator 2007
Silver: Goodybag/Bjurfors – Den tredje spelaren
Årets Konsumentkampanj
Guld: Jung i samarbete med Lajm/V&S – Snapas
Silver: Max Hamburgerrestauranger – Max vs UEFA
Silver: Prime PR/Alecta – ITP-valskampanj
Årets Integrerade Kampanj
Guld: Jung och Great Works – Absolut Machines
Silver: Prime PR/ACO Paranix – Superlusen
Årets Talesperson
Guld: Prime PR/ McDonald’s – McEntreprenör
Årets Word Of Mouth-kampanj
Guld: Prime PR/McDonald’s – Donken Rap
Silver: Trackster/Svenska FN-förbundet – Dumpa en strumpa
Årets Digitala Kampanj
Guld: Cohn & Wolfe/Max Hamburgerrestauranger – Minimize Me
Silver: Prime PR/Skoda – Jorden runt på 80 hundralappar
Årets Rookie 2008
Caroline Jungsand, Prime PR
Findagents Effektpris
ACO Paranix – Superlusen
Silver: Andréasson Public Relations /Netstar – Communityn, från lekstuga till marknadsföringsverktyg
Silver: Prime PR/Allers förlag – Allers kan kvinnor
Årets konsumentkampanj (två guld)
Guld: Goody Bag/Swiss Masai Sverige – MBT (Världens minsta gym)
Guld: Prime PR/TeliaSonera – Julhälsningar via SMS
Silver: Mahir PR/Universal Records – Martin Stenmarck
Årets integrerade kampanj
Guld: Guld: Prime PR/adidas – ”Kom ombytt”
Silver: Full Tank/Linné 2007 – Mr. Flower Power Linné 2007
Årets talesperson
Guld: Edelman/Naturvårdsverket – Batteriinsamlingen
Silver: Text 100/Symantec – Per Hellqvist tar IT-säkerhet till folkhemmet
Årets event
Guld: Edelman/louder/Microsoft XBox – Lanseringen av Halo 3
Silver: Progress PR/BMW Sweden – ”Vi har planer för framtiden, har du?”
Årets digitala kampanj
Guld: Re:Public Relations och Mikaela & Helena Reklambyrå/Sveriges Mediebyårer – Floskeltoppen, Stockholm Media Week
Silver: Prime PR/Libresse – Libresse, Let’s Design!
Årets Rookie 2007
Elin Westin, Springtime
Årets bästa event
Guld: Sund Kommunikation/Masterfoods och Padigree – Pedigree Superior Dry
Årets bästa visualisering
Guld: Peter Karaszi (egenkonsult, Kalahari Public Relations)/Munkplast – PhotoPearls
Årets bästa bruk av talesman inom marknads-pr
Guld: Bite Communication/inkClub – Bläckkungen
Årets bästa integrerade kampanj
Guld: GCI Stockholm/Pfizer – Guldsitsen – Sveriges bästa WC
Silver: Prime PR/Cancerfonden – Sverige mot bröstcancet – Rosa Bandet 2005
Årets bästa business-to-business-kampanj
Guld: Aspekta/Personalen på Bombardier Transportation i Kalmar – Personalen på Bombardier Transportation i Kalmar
Silver: Andréasson PR/Projektplatsen (Projekt International AB) – Lyckat projekt om misslyckade projekt
Silver: Andréasson PR/NU Domain – Kreativanamn.nu
Årets bästa konsumentkampanj
Guld: Prime PR/Cancerfonden – Sverige mot bröstcancer – Rosa Bandet 2005
Silver: Mahir PR/Spray – Spray Date
Silver: Prime M2/adidas – Black is Back
Årets Rookie
Tom Beckman, Prime PR
Fastighet/Bygg
Prime PR/Vasakronan – Kontorsbarometern
IT/Teknik
AndréassonPR/Agent25 – Klipp som ger klipp
Konsumentelektronik
Strategia Consulting AB/Emerging Retail AB – Insektsdräparen
Livsmedel
Burson-Marsteller/McDonald’s – Gustavsbergs design på McDonald’s kaffemuggar
Mode
Andréasson PR/ Slipsgossen – Guldslipsen
Resor/Turism
Edelman UFO/SJ – SJ lyssnar…SJ svarar
Årets Rookie
Tom Beckman, Prime PR
Underhållning/Media
Prime M2/Lunarstorm – Äger, Duger, Suger
Öppna klassen
Prime PR/Svenska Shell – Shell Express
Integrerad kampanj
Edelman UFO/Via – Smuts är bra
Läkemedel/Hälsa
GCI Malmö – Boehringer Ingelheim Vetmedica – Hundartros
Livsmedel
Prime PR – Svensk Mjölk – Beige Project
Mode
Rita Platzer PR – Gudrun Sjödén Design – Gudrun Sjödén Design
Rese/Turism
Informationsavdelningen Stena Line – Polen som shoppingland
Underhållning/Media
Prime PR – Vi i villa – Villapanelen
Öppna klassen
Citigate Gramma – Robur – Robur Access
Kanal/Verktyg
JMW Kommunikation – Colgate-Palmolive – Ajax-rapporten